• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3630 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳۱ شهريور

ناطق نوری:

گزینه ای جز روحانی برای انتخابات 96 ندارم

احزاب| ماه‌هاست كه مخالفان اصلاحات به دنبال ايجاد انشقاق در جبهه اصلاحاتند و براي رسيدن به اين مقصود از هر ابزاري استفاده مي‌كنند. پروژه امسال آنها كه به نظر مي‌رسد اصلي‌ترين استراتژي براي فايق آمدن بر حسن روحاني در انتخابات سال آينده است ايجاد انشقاق و شكاف ميان روحاني و حاميانش است. آنها با طرح موضوعاتي مانند عبور از روحاني يا رقيب تراشي اصلاح‌طلبان براي وي كوشيده‌اند تا نشان دهند اصلاح‌طلبان و روحاني از يكديگر جدا شده‌اند و براي 29 ارديبهشت سال 96 هر كدام راه خود را خواهند رفت. با اين حال اين پروژه با اظهارات صريح بزرگان اصلاحات
 شكست خورد.
 محمد رضا عارف به عنوان رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان بارها بر حفظ وحدت و تداوم استراتژي سال 92 تاكيد كرد. رييس دولت اصلاحات نيز در جلسات بارها گفت نه قصد عبور از روحاني را دارد و نه به معرفي گزينه‌اي در برابر او مي‌انديشد. ساير چهره‌هاي اصلاح‌طلب نيز در مصاحبه‌هاي گوناگون اعلام كردند حسن روحاني تنها و بهترين گزينه براي پيشبرد منافع ملي است.
گام بعدي مخالفان روحاني ايجاد شكاف ميان او و عقبه اصولگرايش است.
در مهم‌ترين گام مخالفان روحاني طي هفته گذشته اعلام كردند ناطق نوري در يك ديدار سياسي اعلام كرده بايد به جز روحاني به دنبال گزينه‌هاي ديگري براي انتخابات بود. پس از اين نقل قول نام علي اكبرناطق نوري، بار ديگر به صدر اخبار آمد تا اينكه او نهايتا تمامي شايعات و نقل قول‌هاي منتسب به خود را تكذيب كرد و در دفاع از حسن روحاني، سنگ تمام گذاشت. او روز دوشنبه با اشاره به انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم گفت: گزينه‌اي جز حسن روحاني در نظر ندارم  و سخناني كه به نقل از من درباره‌ حمايت از شخصي جز ايشان مطرح شده را تكذيب مي‌كنم.
حجت‌الاسلام والمسلمين علي‌اكبر ناطق نوري صبح روز دوشنبه در حاشيه مراسم سخنراني‌اش در محل ساختمان معاونت درمان و بهداشت سازمان هلال‌احمر در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشي درباره‌ نقل سخناني از وي در خصوص حمايت از شخصي جز حسن روحاني در انتخابات آتي اظهار كرد: جمله‌اي اخيرا از من منتشر شد كه درباره‌ آن تحليل‌هاي مخالف و موافق زيادي انجام شد اما اين جمله جعلي و ساختگي است و من رسما آن را تكذيب مي‌كنم.
وي افزود: در اين ماجرا گفته‌اند كه عده‌اي نزد من آمدند و من به آنها گفته‌ام غير از آقاي روحاني كس ديگري را انتخاب كنيم كه اين حرف بي‌ربطي است و كساني كه نزد من آمدند نظر ديگري داشتند و من به آنها گفتم كه از در اين اتاق كه بيرون رفتيد اين حرف‌تان را ديگر تكرار نكنيد و حتما شما خودتان را طرفدار آقاي روحاني مي‌دانيد و بايد از ايشان حمايت و دفاع كنيد.
وي تاكيد كرد: من هم به ايشان نظر موافق دارم و هم ايشان از دوستان من است و هم اينكه ايشان را موفق مي‌دانم و ان‌شاءالله آقاي روحاني در صحنه هستند و خواهند بود و من نيز گزينه‌اي غير از ايشان درنظر ندارم.

ماجرا چه بود؟
10 روز قبل فردي تحت عنوان نايب ريس جبهه اصلاح‌طلبان با اعلام اين خبر كه جبهه متبوعش به همراه جبهه اعتدالگرايان براي انتخابات رياست‌جمهوري با ناطق نوري جلسه انتخاباتي برگزار كرده است، گفت: كانديداتوري تنهاي روحاني ريسك است.
بابك آذرباد در مصاحبه‌اي با خبرگزاري فارس اعلام كرد: با توجه به انتخابات پيش رو و عدم كانديداتوري هاشمي و رييس دولت اصلاحات، جبهه اعتدالگرايان و اصلاح‌طلبان اعتقاد دارند كه حضور تنهاي روحاني ريسك بزرگي است، بنابراين بايد از ديگر افراد خوش فكر با منش اصلاح‌طلبي و اعتدالي هم براي نامزدي در انتخابات دعوت كرد. بايد دكتر عارف، حجت‌الاسلام ناطق نوري و دكتر ظريف كه مورد تاييد آقايان هاشمي و رييس دولت اصلاحات هستند، در انتخابات پيش رو كانديدا شوند.
تا اينجا اظهارات او و انتشارش از سوي خبرگزاري فارس امر عجيبي نبود، اما آذرباد با اعلام اين خبر كه جبهه اعتدالگرايان در همين راستا با حجت‌الاسلام ناطق نوري جلسه انتخاباتي برگزار كرده است، تصريح كرد: مشكلات پيش رو و همچنين آسيب‌شناسي جدي در خصوص تنها در صحنه حضور داشتن آقاي روحاني، بررسي شد و ايشان تصريح كرد كه با نظر بزرگان در يافتن گزينه‌هاي ديگر فعال باشيد. در اين جلسه نظر جبهه اصلاح‌طلبان در خصوص حمايت از كانديداتوري مجدد آقاي روحاني براي انتخابات سال 96 مورد تاكيد قرار گرفت. البته در اين راستا باتوجه و نگاه به آينده امكان بررسي ديگر كانديداهاي اصلاح‌طلبان وجود دارد.

استراتژي حاميان دولت
پس از اين خبر هيچ فعال سياسي اصلاح‌طلب و هيچ يك از نزديكان روحاني وارد ماجرا نشدند. حتي حجت‌الاسلام علي يونسي در پاسخ به سوالي درباره توصيه ناطق‌نوري به اصلاح‌طلبان و حاميان روحاني براي فكر كردن به گزينه‌‌ ديگري غير از روحاني در انتخابات 96، گفت: نمي‌دانم چرا آقاي ناطق‌نوري چنين حرفي زده، بهتر است ايشان در اين باره خودشان توضيح بدهند. وي گفت: من نظري درباره اظهارات آقاي ناطق‌نوري نمي‌دهم و خود ايشان بايد نظر دهند.
مخالفان روحاني در فاصله 8 ماه مانده به انتخابات تمام تلاش خود را براي شكاف ميان روحاني و حاميانش به كار بسته‌اند اما تاكنون با هوشمندي جبهه اصلاحات و حاميان روحاني اين پروژه نيز شكست خورده است. با اين حال تجربه رفتار مخالفان روحاني نشان مي‌دهد آنها از شيوه به كار‌گرفته شده خسته نمي‌شوند و در آينده نيز گام‌هاي ديگري براي ايجاد شكاف ميان روحاني و حاميانش برخواهند داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون