• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3630 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳۱ شهريور

سخنگوي وزارت ارشاد:

بهترين كار، پيگيري درمان شجريان است

گروه فرهنگ و هنر| سي‌وسومين نشست خبري سخنگوي وزارت ارشاد بهانه‌اي بود تا حسين نوش‌آبادي در مورد حاشيه‌ها و اخبار اين روزهاي حوزه فرهنگ و هنر از بازگشت محمدرضا شجريان به ايران و آخرين وضعيت جسمي او گرفته تا معرفي فيلم فروشنده به اسكار امسال توضيحات بيشتري ارايه كند. جمعه‌اي كه گذشت محمدرضا شجريان بعد از شش ماه حضور در خارج از كشور به ايران بازگشت تا درمانش را همين‌جا پيگيري كند. اين تصميمي است كه به گفته وزير ارشاد با هماهنگي‌هاي صورت گرفته با خانواده شجريان گرفته شده تا او در منزل تحت درمان باشد.
حسين نوش‌آبادي در نشست خبري‌اش صحبت‌هاي اخير علي جنتي، وزير ارشاد را در اين مورد كامل كرد و اعلام كرد كه با ارايه تسهيلات ويژه‌اي كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براي ادامه درمان و معالجه ايشان تدارك ديده است، ادامه مراحل درمان او در كشور در حال انجام است. اما همزمان با بازگشت محمدرضا شجريان اين روزها صحبت‌ها و گمانه‌زني‌ها درباره فراهم كردن امكان برگزاري كنسرت او در داخل ايران بعد از مساعد شدن شرايط جسمي‌اش شدت بيشتري گرفته است. اين موضوعي بود كه در نشست خبري سخنگوي ارشاد هم به آن اشاره و از عدم برگزاري كنسرت محمدرضا شجريان در دولت يازدهم انتقاد شد. اين اتفاقي است كه به گفته نوش‌آبادي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تنها درباره آن تصميم نمي‌گيرد. نوش‌آبادي با اشاره به اينكه وزارت ارشاد همواره از حل اين مشكل استقبال كرده گفت: «متاسفانه تا الان مساله مربوط به اجراي ايشان مرتفع نشده است و اين مساله ارتباط شكلي و حتي محتوايي با ما به عنوان وزارت ارشاد به طور خاص و دولت به طور عام ندارد. بلكه بايد ساير نهادهاي ذيربط در اين باره نظر بدهند كه تا امروز اتفاق خاصي در اين رابطه رخ نداده است. ضمن اينكه به هر حال مساله همكاري كردن خود آقاي شجريان براي حل اين مشكل هم مطرح بود كه در اين زمينه هم اتفاق تازه‌اي نيفتاده است. »
نوش‌آبادي درباره احتمال فراهم كردن زمينه‌اي براي اجراي كنسرت توسط او در صورت بهبودي وضعيت جسماني هم گفت: «در حال حاضر شرايط جسماني ايشان اصلا اجازه چنين كاري را نمي‌دهد ضمن اينكه درخواستي هم از سوي ايشان در اين رابطه مطرح نشده است. شايد بهترين كار در حال حاضر پيگيري مسائل درماني آقاي شجريان باشد.» صحبت‌هاي سخنگوي ارشاد در حوزه موسيقي به حاشيه‌هاي اركستر سمفونيك و اركستر ملي هم كشيده شد. هر چند سخنگوي ارشاد در نهايت همان توضيحاتي را در اين مورد ارايه داد كه چندي پيش، علي‌اكبر صفي‌پور، مديرعامل بنياد رودكي آنها را عنوان كرده بود. نوش‌آبادي با اشاره به مذاكراتي كه با فرهاد فخرالديني، رهبر اركستر ملي صورت گرفته اعلام كرد كه هنوز نتيجه قطعي مشخص نشده ولي با اين حال فخرالديني براي رهبري اركستر ملي نخستين گزينه است.
نوش‌آبادي در ادامه درباره انتخاب فيلم «فروشنده» به عنوان نماينده ايران در اسكار هم صحبت كرد و توضيحات بيشتري در مورد مراحل انتخاب اين فيلم ارايه داد: «انتخاب فيلم فروشنده به عنوان نماينده ايران در اسكار توسط هيات و با اكثريت آرا صورت گرفت و اين هيات فيلم مذكور را شايسته حضور در آكادمي اسكار دانست. اين انتخاب محصول تعامل و هماهنگي بين سازمان سينمايي، بنياد سينمايي فارابي و خانه سينما بوده است و اميدواريم «فروشنده» بتواند نماينده شايسته‌اي براي جمهوري اسلامي ايران در بزرگ‌ترين رقابت سينمايي جهان باشد و با دست پر از اسكار برگردد. » سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در عين حال انتخاب فروشنده را به معني ناديده گرفتن ارزش‌هاي ديگر فيلم‌هايي كه به عنوان نامزد معرفي شده بودند، ندانست.
امضاي تفاهم‌نامه‌اي كه چندي پيش‌ بين موزه هنرهاي معاصر و يك مركز هنري در آلمان مبني بر برگزاري نمايشگاهي از تعدادي آثار گنجينه موزه منعقد شده به بحث داغ اين روزهاي حوزه تجسمي تبديل شده است. نوش آبادي در رابطه با اين تفاهمنامه و نگراني‌هايي كه از احتمال سفر بي‌بازگشت اين آثار به كشور وجود دارد، گفت: «در مجموع ۶۰ اثر شامل ۳۰ اثر ايراني و ۳۰ اثر خارجي در اين تفاهمنامه گنجانده شده است و در همين تفاهمنامه مفادي هم در خصوص بازگشت آثار به كشور و هم در مورد رعايت ضوابط ايمني مربوط به اين آثار وجود دارد و تمامي منع‌هاي لازم در خصوص وارد شدن هرگونه آسيب به اين آثار يا تبديل و تعويض اين آثار به آثار بدلي مدنظر قرار گرفته است. ممكن است اين اقدام به صورت متقابل در ساير كشورهاي يادشده هم انجام شود و گنجينه‌هاي هنري آنها هم به كشور ما بيايد و در ايران به نمايش گذاشته شود. انتقال اين آثار به اين كشورها صرفا با هدف نمايش گنجينه هنري كشورمان است و اين مساله نيازي به ورود دولت و مجلس به اين بحث ندارد و نگراني در اين زمينه وجود نخواهد داشت.»
نوش‌آبادي در بخش پاياني صحبت‌هايش به مصوبه اخير شوراي فرهنگ عمومي درباره اضافه شدن «پاسداشت زبان فارسي» به تقويم كشور به مناسبت روز بزرگداشت فردوسي (۲۵ ارديبهشت‌ماه) اشاره كرد و در پاسخ به انتقادهايي كه با توجه به وجود روزي با عنوان «روز ملي شعر و ادب» در تقويم وجود دارد، گفت كه «اين دو موضوع هيچ گونه منافاتي با يكديگر ندارند.» به گفته او روز ۲۷ شهريور همچنان روز ملي شعر و ادب است و شوراي فرهنگ عمومي به پيشنهاد بنياد سعدي تصميم گرفته عنوان پاسداشت زبان فارسي را به ۲۵ ارديبهشت كه عنوان روز بزرگداشت فردوسي را يدك مي‌كشيد، اضافه كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون