• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3630 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۳۱ شهريور

رييس‌جمهور ايران به ملاقات فيدل كاسترو رفت

روحاني در آغوش دوست كوبايي

گروه ديپلماسي
 تور امريكاي حسن روحاني و هيات عاليرتبه او، رييس‌جمهور ايران را در واپسين ساعات روز دوشنبه به وقت تهران به هاوانا رساند تا روحاني سومين رييس‌جمهوري از ايران باشد كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي به كوبا رفته است. روحاني در شرايطي وارد هاوانا شد كه سفر او به كوبا، شايد مهيج‌ترين قسمت از سفرهاي سه‌گانه به قاره امريكا باشد. با آنكه كوبا در طول 38 سال گذشته همواره از ديدگاه‌هاي سياسي نزديكي با ايران برخوردار بوده و دو كشور در طول تاريخ روابط سياسي‌شان كمترين فراز و نشيب را تجربه‌ كرده‌‌اند ولي نامش در تاريخ روابط بين‌الملل همواره بر سر زبان‌ها بوده است. به سخن ديگر، نام كوبا در طول بيش از نيم دهه گذشته بيش از آنكه يادآور سيگار برگ و نيشكر باشد، به يك نام ديگر گره خورده است؛ فيدل كاسترو كه در سال 2008، پس از 49 سال قدرت را كنار گذاشت و به رائول كاسترو، برادر كوچك‌تر خود واگذار كرد تا او نيز با عادي‌سازي روابط سياسي ميان واشنگتن و هاوانا نامش را در تاريخ ماندگار كند. با اين حال، روحاني در حالي به كوبا رسيد و مورد استقبال گسترده دولت اين كشور قرار گرفت كه او در همان فرودگاه خوزه مارتي هاوانا به فشردگي دومينوي ديدارهايش در كوبا اشاره كرد و گفت: در سفر به كوبا و در ملاقات با مقام‌هاي ارشد اين كشور، درباره راه‌هاي توسعه روابط دو كشور در همه حوزه‌ها از جمله سياسي، اقتصادي، علمي و فناوري گفت‌وگو خواهيم كرد. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه ايران و كوبا دو كشوري هستند كه تحت فشار برخي قدرت‌ها بوده‌اند، گفت: كوبا كشور انقلابي و دوست ايران اسلامي است.
تاكيد روحاني بر فعال بودن كميسيون اقتصادي ايران و كوبا
نخستين برنامه حسن روحاني در هاوانا با ديدار او از رائول كاسترو، همتاي كوبايي‌اش در كاخ رياست‌جمهوري معروف به كاخ انقلاب آغاز شد. رائول كاسترو 85 ساله در حالي به استقبال حسن روحاني آمد كه پس از ‌نواخته شدن سرود ملي دو كشور، روساي جمهور دو كشور هيات‌هاي عاليرتبه همراه را به يكديگر معرفي كردند. پس از معرفي هيات‌ها، روحاني و كاسترو وارد محل مذاكرات دوجانبه شدند و بررسي راه‌هاي تقويت همكاري‌هاي مشترك در حوزه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي و ايجاد تحرك جدي در روابط دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي دو كشور آغاز شد. رييس‌جمهور در نشست هيات‌هاي عاليرتبه ايران و كوبا در هاوانا، با استقبال از توسعه همكاري‌هاي مشترك تاكيد كرد: بايد با بهره‌گيري از فضاي پسابرجام و ظرفيت‌هاي بالقوه در دو كشور، سطح همكاري‌هاي مشترك در همه حوزه‌ها به ويژه اقتصادي را ارتقا بخشيم. روحاني در اين نشست، با اشاره به موفقيت در مذاكرات هسته‌اي با 1+5، گفت: هدف برخي كشورهاي قدرتمند از اعمال فشار و تحريم عليه كشورهاي مستقل، در اختيار داشتن انحصار فناوري‌هاي نوين و مهم است. رييس‌جمهور ادامه داد: خوشحاليم كه با مقاومت ملت ايران، راه كشورهاي درحال توسعه براي پيمودن اين مسير گشوده شد تا فناوري‌هاي پيشرفته منحصرا در اختيار كشورهاي توسعه‌يافته نباشد. روحاني با تاكيد بر ضرورت همكاري كشورهاي مستقل در حوزه علم و فناوري گفت: ايران و كوبا بايد سطح همكاري‌هاي خود را در عرصه فناوري‌هاي نوين از جمله نانو و بيوتكنولوژي ارتقا بخشند و اين نوع همكاري‌ها مي‌تواند قدرت كشورهاي مستقل را در برابر سلطه‌جويان ارتقا ببخشد. رييس‌جمهور همچنين فعال كردن بيش از پيش كميسيون اقتصادي دو كشور با هدف پيگيري توافقات و تعميق روابط اقتصادي را ضروري خواند. روحاني در ادامه با بيان اينكه كشورهاي مستقل و مقاوم بايد در برابر انواع مشكلات در كنار هم باشند، گفت: كوبا پيوسته در مجامع بين‌المللي به عنوان دوست نزديك ايران بوده و اين دوستي و اتحاد دو كشور كه به نفع منافع دو ملت است، بايد در مسائل بين‌المللي و منطقه‌اي ادامه يابد. رييس‌جمهوري همچنين با اشاره به مواضع مشترك تهران - هاوانا در مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي گفت: برخي قدرت‌ها با دامن زدن به اختلافات منطقه‌اي به دنبال فروش تسليحات خود هستند و به اين ترتيب اقتصاد جهاني نيز متاثر شده و آسيب مي‌بيند. روحاني در ابتداي اين نشست نيز با تجليل از روحيه مقاومت و ايستادگي مردم كوبا در برابر استعمارگران و سلطه‌جويان گفت: ملت ايران نيز طي هشت سال جنگ تحميلي در حالي استقامت كرد كه شرق و غرب به متجاوز كمك مي‌كردند و همين قدرت‌ها پس از جنگ نيز به بهانه‌هاي مختلف به فشارها و تحريم‌هاي خود ادامه دادند.
با افتخار شريك ثابت قدم شما هستيم
رائول كاسترو نيز در اين ديدار، با ابراز خرسندي از سفر رسمي رييس‌جمهور ايران به هاوانا گفت: ما با افتخار شريك ثابت قدم شما هستيم و هيچكس نمي‌تواند توسعه روابط كوبا و ايران را متوقف كند. رييس‌جمهور كوبا با بيان اينكه ايجاد جنگ، آشوب و منازعه در جهان، كاسبي سودآوري براي برخي قدرت‌ها شده است، اظهارداشت: جنون و جنگ‌افروزي، انديشه برخي قدرت‌ها را احاطه كرده است. وي همچنين ضرورت توسعه همكاري‌هاي ايران و كوبا در همه زمينه‌ها را مورد تاكيد قرار داد. پس از پايان رايزني‌ها نيز روساي جمهور دو كشور به ميان عكاسان و خبرنگاران حاضر در كاخ انقلاب آمدند تا در حضور آنها و براي ارتقاي همكاري‌هاي خود در زمينه بهداشتي، درماني و دارويي يك يادداشت تفاهم همكاري مشترك امضا شود.
ايران و كوبا نماد مقاومت در برابر شديدترين تحريم‌ها هستند ‌
جذاب‌ترين بخش از ديدارهاي روز نخست روحاني، با ديدار او با فرمانده فيدل رقم خورد. فيدل كاسترو، فرمانده اسطوره‌اي كوبايي‌ها كه حدود يك ماه و نيم پيش نود‌سالگي او در كوبا جشن گرفته شد و هزاران نفر در سراسر دنيا همچنان پوسترهاي او را بر ديوارها دارند، در ديدار روحاني نشان داد كه هنوز پيگير اخبار است و مسائل را مورد پيگيري قرار مي‌دهد و تاكيد كرد كه نطق روحاني در اجلاس غيرمتعهدها را گوش داده است. رييس‌جمهور ايران در اين ديدار تاكيد كرد كه ملت بزرگ ايران با وجود فشارها و تحريم‌ها توانسته است به رشد اقتصادي خود ادامه دهد. وي افزود: خوشحالم كه نخستين سفر دو جانبه من به امريكاي لاتين از كوبا آغاز مي‌شود كه نماد مقاومت و مبارزه با استعمار در اين قاره است. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه ملت‌هاي ايران و كوبا هر دو در مقابل فشارهاي خارجي استقامت كردند، گفت: انقلاب مردم كوبا تحت شديدترين تحريم‌هاي اقتصادي امريكا قرار گرفت و ملت ايران نيز در طول هشت سال جنگ تحميلي در حالي ايستادگي كرد كه شرق و غرب به متجاوز كمك مي‌كردند؛ لذا ايران و كوبا نماد مقاومت در برابر شديدترين تحريم‌ها هستند.
ملت ايران را تحسين مي‌كنم
فيدل كاسترو نيز در اين ديدار با اشاره به بررسي و پيگيري سير انقلاب اسلامي در ايران گفت: در آغاز پيروزي انقلاب اسلامي در ايران نظر مثبت خود را در مورد امام خميني و انقلاب ملت ايران اعلام كردم. وي مقاومت ملت ايران در برابر فشارها و تحريم‌ها را تحسين برانگيز خواند و افزود: اين موضوع نشات گرفته از آگاهي و رشد فرهنگي مردم ايران است. كاسترو با اشاره به حضور رييس‌جمهور در اجلاس سران جنبش عدم تعهد گفت: سخنراني چشمگير شما در اين اجلاس را به دقت گوش دادم و اين سخنان و حضورتان در اين منطقه روحيه مثبتي در امريكاي لاتين ايجاد كرده است. وي در پايان با اشاره به بحران آب در نقاط مختلف جهان تاكيد كرد كه در برنامه‌ريزي آينده كشورهاي جهان، آب مساله محوري خواهد بود.
رييس‌جمهور روز سه‌شنبه به وقت محلي، هاوانا را ترك خواهد كرد تا به نيويورك كه سومين مقصد تور امريكاي اوست، برود و در هفتاد و يكمين مجمع عمومي سازمان ملل حاضر شود. چهارمين حضور روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل در حالي صورت مي‌گيرد كه براساس اخبار، قرار است او روز پنجشنبه در مجمع عمومي به سخنراني بپردازد. خبرگزاري فرانسه در همين خصوص نوشته كه محمود عباس و بنيامين نتانياهو هم روز پنجشنبه به فاصله چند ساعت از سخنان حسن روحاني سخنراني خواهند كرد كه اتفاقي كم‌سابقه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون