• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3640 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۲ مهر

روحاني ارشد قم با اخطار دوباره به دولت و وزيران ارشاد و ورزش خواستار شد

تعطيلي كنسرت ، لغو فوتبال

آيت الله يزدي: پس از گل ایران به کره در روز تاسوعا، آیا می‌توان جلوی خوشحالی مردم را گرفت؟ مسابقه فوتبال را تعطیل کنید/ مدیرکل ارشاد باید استعفا دهد و از قم برود، کسی حق پذیرش عذرخواهی او را ندارد

گروه سياسي|  در اخطار به دولت تنها به چند خط «توصيه» و «هشدار» اكتفا نمي‌شود. اين‌بار گره كار محكم‌تر از آن است كه با رساندن نامه‌اي به دست متوليان امر برگزاري كنسرت‌ها، بتوانند اميدوار به ايجاد گشايش در معضلي باشند كه چند روزي مي‌شود خبر آن در قالب عكس‌ها و فيلم‌ها به محضر مراجع رسيده است. شهر قم، با برگزاري يك مراسم هنوز هم خبرساز است. پس از واكنش‌ آيت‌الله صافي‌گلپايگاني و به پيروي از آن اخطار جامعه مدرسين حوزه علميه قم به دولت و در راس آن حسن روحاني و شخص وزير كشور، نشست خبري آيت‌الله يزدي تاكيدي بر موكدات علماي اين شهر بود. اگرچه وي در ابتداي جلسه اعلام مي‌كند كه به عنوان يك طلبه مطالبي را دارم كه مايلم پس از مدت‌ها بيان كنم و تاكيد دارد «مسائلي كه مطرح مي‌كنم متوجه خود من هست و واكنش جامعه مدرسين نيست»، اما موضوعات حول همان محورهاي اخطار جامعه مدرسين مي‌چرخد، البته با شدت بيشتر. آيت‌الله يزدي با «احياگر كنسرت» خواندن علي جنتي، انتقادات تندي را نسبت به عملكرد او بيان مي‌كند؛ انتقاداتي كه البته با تاكيد بر اين جمله كه «آيت‌الله‌زاده هستي اما حق اظهارنظر فقهي را نداري» مطرح مي‌شود، كم كم به بيان هشدارهايي به دولتمردان مي‌رسد. آيت‌الله يزدي كه علت اصلي واكنش‌هاي خود را ديدن فيلم‌ها و عكس‌هاي زننده از كنسرت برگزار شده در شهر قم مي‌داند، به وزير تذكر مي‌دهد كه «با برنامه‌اي كه در پيش گرفته‌ايد دولت را تضعيف مي‌كنيد.» البته تبعات برگزاري كنسرت تنها دامان مرد فرهنگي كابينه را نگرفت. در اين ميان مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي بيش از همه متضرر شد. او هرچند با شدت گرفتن بحث كنسرت‌ها اقدام به عذرخواهي كرد، اما نه تنها هيچگاه از سوي هيچ مقام و مسوولي در قم پذيرفته نشد بلكه از سوي آيت‌الله يزدي به او گفته شد كه «هرچه زودتر استعفا دهد و از قم برود تا اين ناراحتي برطرف شود.»
برنامه‌اي كه در پيش گرفتيد
 دولت را تضعيف مي‌كند
به گزارش فارس از قم، آيت‌الله محمد يزدي پيش از ظهر ديروز در نشست خبري در سالن جلسات جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به برگزاري كنسرت در شهر قم و حواشي آن اظهار كرد: جامعه مدرسين واكنش‌هايي كه بايد نشان داده و من هم عضوي از آن جلسه بودم و راي خود را نسبت به واكنش‌ها داشتم، اما در حال حاضر به عنوان يك طلبه مطالبي را دارم كه مايلم پس از مدت‌ها بيان كنم. وي با تاكيد بر اينكه مسائلي كه مطرح مي‌كنم متوجه خود من هست و واكنش جامعه مدرسين نيست، خطاب به وزير ارشاد گفت: من ناصحانه به شما مي‌گويم برنامه‌اي كه در پيش گرفتيد دولت را تضعيف مي‌كند چرا كه اكثر اقدامات شما مشتمل بر منكرات است كه بايد به آن توجه داشته باشيد.
جنتي را احياگر كنسرت مي‌دانم
يزدي، جنتي را احياگر كنسرت دانست و افزود: خود وزير اظهار كرده كه سال‌ها برنامه كنسرت تعطيل بوده و من آن را احيا كردم و من او را احياگر كنسرت مي‌دانم. وي ادامه داد: روزي نبوده كه وزير برنامه‌اي براي بزرگداشت خواننده يا نوازنده يا پيشكسوت آلات موسيقي و... با عنوان ترويج هنر نداشته باشد؛ من از وي مي‌خواهم كه حداقل يك بار برنامه شش ماهه امسال را مرور كند و مسافرت‌هايي كه داشته و جشن‌هايي كه گرفته را بررسي كند كه چه نوع برنامه‌اي بوده و چه چيزي را ترويج كرده و چه عوارضي داشته است. رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به آخرين برنامه وزير فرهنگ و ارشاد گفت: وي ديروز در تئاتري خياباني در يكي از استان‌هاي كشور به عنوان جشنواره تئاتر خياباني كه با حضور 270 هنرمند در قالب 28 گروه از استان‌هاي مختلف و سه گروه هنري خارجي از ارمنستان، ايتاليا و كردستان عراق برگزار شده سخنراني كرده و گفته است اين برنامه‌ها ظرفيتي براي صلح بين اديان و اقوام مختلف است؛ وي از اين طريق مي‌خواهد بين اقوام و اديان صلح برقرار كند، در حالي كه اين راه درست نيست. يزدي ادامه داد: اين كار به نتيجه مورد نظر وي نمي‌رسد و در لوازم و ملازماتش منكرات بسياري دارد، خصوصا در شرايط فعلي جامعه با وجود بي‌توجهي به حجاب و گسترش بدحجابي.
علت اصلي واكنش من، ديدن عكس‌هاي زننده بود
وي ضمن اعتراض نسبت به كنسرت برگزار شده در قم ادامه داد: اگر فيلم كنسرت را نديده بودم شايد چنين تصميمي نمي‌گرفتم و علت اصلي واكنش من نسبت به آن، ديدن فيلم و عكس‌هاي زننده اين كنسرت بوده است. رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم تصريح كرد: حريم‌شكني و حرمت‌شكني تا چه اندازه؛ فيلم و عكس اين كنسرت را در حضور تمام اعضاي جامعه ديديم و وقتي وزير ارشاد چنين برنامه‌اي دارد مديركل هم همين روند را ادامه مي‌دهد.
هيچ‌كس حق ندارد عذرخواهي را بپذيرد
يزدي با اشاره به عذرخواهي مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص برگزاري كنسرت اضافه كرد: هيچ كس حق ندارد عذرخواهي را بپذيرد چراكه حريم حرم، حوزه، علما و مراجع شكسته شده؛ اينجا قم است و مركزي كه در سراسر دنيا مورد توجه است و شكستن اين حريم مثل شكستن حريم شهرهاي ديگر نيست. رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با تاكيد بر اينكه اين كنسرت به‌شدت رقت بار بود، اضافه كرد: وزير ارشاد روشش را عوض كند، چرا كه اين روش موجب تضعيف محبوبيت دولت‌شان مي‌شود. يزدي خطاب به دولت و رييس‌جمهور گفت: غيرت روحانيت و اسلاميت‌تان ايجاب مي‌كند كه اگر اين قبيل چيزها را بشنويد و ببينيد نتوانيد تحمل كنيد و در برابر آن عكس‌العمل نشان دهيد.
ادامه در صفحه 9

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون