• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3640 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۲ مهر

رهبرمعظم انقلاب تاكيد كردند

تدوين طرح تحول در حوزه علميه

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز (يكشنبه) در ديدار اعضاي شوراي عالي حوزه‌هاي علميه، حوزه علميه را از حكومت اسلامي انفكاك ناپذير دانستند و با تاكيد بر نيازمندي حكومت اسلامي به حوزه علميه «پر مغز و صاحب علم و پويا و نوآور و آشنا با نيازهاي روز» براي امتداد معارف و احكام اسلامي در ابعاد مختلف زندگي و اعماق جامعه گفتند: يكي از نيازهاي مهم حوزه علميه در شرايط كنوني، «تدوين طرح تحول» در حوزه و برنامه‌ريزي بلندمدت، دقيق و زمان‌بندي شده براساس اين طرح تحول و اهداف مورد نظر است.
ايشان با تاكيد بر اينكه برنامه‌ريزيهاي حوزه علميه در بخش‌هاي مختلف به ويژه دانش آموختگي و دانشوري، اجرايي و عرصه حكومت بايد با هدف پشتيباني و تغذيه ارتباط با حكومت اسلامي باشد، افزودند: حوزه علميه پشتوانه اقامه حكم اسلامي است، بنابراين اگر حكومت اسلامي، حكم اسلامي را بخوبي اجرا كند، حوزه علميه بايد با تمام وجود از آن حمايت كند و اگر دچار اشتباه مي‌شود، تذكر دهد. رهبر انقلاب اسلامي، «برنامه بلندمدت» براي حوزه علميه را بسيار ضروري برشمردند و خاطرنشان كردند: دراين برنامه‌ريزي بايد اهداف كاملا مشخص و قابل دستيابي و داراي زمان‌بندي باشند به‌گونه‌اي كه برنامه قابل سنجش كمي و همچنين قابل انعطاف باشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر اينكه برنامه بلندمدت حوزه بايد مبتني بر يك «طرح تحول حوزه» باشد، افزودند: بايد يك «مركز مطالعات راهبردي» متشكل از نخبگان و فرزانگان هوشمند حوزوي تشكيل و برنامه تحول و ديگر برنامه‌هاي راهبردي حوزه، در اين مركز تدوين شوند. ايشان در پايان سخنان خود، چند توصيه را بيان كردند و گفتند: پرهيز از ديوان سالاري‌هاي شبه‌دولتي، نشست و برخاست مديران حوزه با طلبه‌ها، ايجاد فضاي انس با قرآن، در ميان طلاب، شناسايي استعدادهاي برتر، ترويج مطالعه به ويژه در زمينه سيرِ تاريخِ علوم حوزه و تفسير، تربيت مبلغ‌هاي قلمي، سخنور و مبلغ فضاي مجازي از جمله نكاتي است كه بايد در حوزه‌هاي علميه توجه ويژه‌اي به آنها شود. پيش‌از بيانات رهبر انقلاب اسلامي، آيت‌الله استادي دبير شوراي عالي حوزه‌هاي علميه گزارشي از برنامه‌ها و فعاليت‌هاي اين شورا و مشكلات پيش‌روي آن بيان كرد.
امروز نگاهباني از ياد شهدا يك وظيفه است
همچنين ديروز بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار اعضاي ستاد كنگره شهداي استان‌هاي كهگيلويه و بويراحمد و خراسان شمالي كه در تاريخ ۵ مهر ۱۳۹۵ برگزار شده بود، صبح امروز (يكشنبه) در مصلاي امام خميني(ره) ياسوج منتشر شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار، هدف از جنگ نرم و پنهان دشمن را «دور كردن مردم از عرصه جهاد و مقاومت، بي‌اعتنا كردن آنها به آرمان‌ها و تصرف فضاي فكري و روحي كشور» دانستند و خاطرنشان كردند: ملت ايران با مقاومت و ايستادگي خود، قدرت‌هاي جهاني را در بسياري از اهداف‌شان ناكام كرده و سلطه‌گران با ابزارهاي فراوان، تبليغات هنگفت‌ و گويندگان سخن به مزد و همچنين فشارهاي اقتصادي، سياسي و امنيتي، در تلاش براي مايوس و از صحنه خارج كردنِ ملت هستند.
رهبر انقلاب اسلامي، ترويج ياد و نام شهيدان را يكي از عوامل مهم در مقابله با اين برنامه دشمن و حفظ مقاومت توام با شوق و طراوت در ملت خواندند و افزودند: امروز نگاهباني ياد شهدا يك وظيفه است.
رهبر انقلاب سپس در بيان راه‌هاي زنده نگه‌داشتن ياد و راه شهيدان خاطرنشان كردند: يكي از كارهاي مهم، «تبيين روحيات و سبك زندگي شهيدان و سابقه و پشتوانه فكري آنان» است تا معلوم شود شهيدي كه مخاطب، از شنيدن فداكاري‌هاي او به هيجان مي‌آيد، در قبال مسائل حساسي همچون اسراف، تعرض و تجاوز به بيت‌المال و اشرافي‌گري چگونه عمل مي‌كرده است؟
رهبر انقلاب اسلامي، شهيدان را «قله‌هاي اخلاق اسلامي» و «الگوهايي براي نسل جوان» دانستند و گفتند: هنرمندان براي نشان دادن سيماي نوراني شهيدان به جوانان، بايد به ميدان بيايند و با استفاده از شيوه‌هاي مختلف به‌ويژه هنر نگارش و توليد كتاب‌هاي كوتاه و خواندني، واقعيت‌هاي زندگي شهيدان را بدون اغراق و با قلم زيبا و شيوا بيان كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر ضرورت تبيين ابعاد مهم و تشريح نشده جنگ تحميلي، افزودند: دفاع مقدس جنگي بين‌المللي عليه اسلام و حاكميت اسلام و عليه امام بزرگوار بود و يك جبهه و عقبه گسترده، صدام بعثي بدبخت و بي‌عقل را پشتيباني مي‌كرد، بنابراين جوان امروز بايد بداند كساني كه توانستند كشور را از چنين بليه‌اي نجات دهند كه بودند و چگونه زندگي مي‌كردند.
 لزوم تبيين اهداف و آرمان‌هاي بلند شهيدان، نكته ديگري بود كه رهبر انقلاب اسلامي در بحث «چگونه زنده نگه داشتن ياد شهيدان» به آن اشاره و خاطرنشان كردند: برخي سعي مي‌كنند آرمان‌هاي والاي شهيدان را پنهان كنند و دفاع مقدس را در سطح جنگ‌هاي معمول دنيا و آرمان آن را در حد عقب راندن دشمن متجاوز تقليل دهند.
ايشان، با رد اين نگاه سطحي به دفاع مقدس، آرمان شهيدان را «خداوند، اسلام، حكومت اسلامي، اسلام انقلابي و احكام ديني مهمي همچون حجاب» برشمردند و گفتند: اين آرمان‌ها در وصيتنامه‌هاي شهيدان آشكارا بيان شده است و علت تاكيدهاي امام بزرگوار بر خواندن وصيت‌نامه‌هاي شهيدان نيز درك جاذبه فوق‌العاده اين آرمان‌ها در ايجاد شوق فداكاري و از جان‌گذشتگي است.  حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «صبر و ايثار پدران و مادران شهيدان» را ريشه‌دار در آرمان‌ها و عاملي مهم در شعله‌ور ماندن مقاومت و مبارزه در راه حق دانستند و افزودند: بايد از فرصت باقيمانده براي گفت‌وگو با پدران و مادران شهيدان و دست يافتن به جزيياتي روشن در خصوص خاستگاه، محيط پرورش، موقعيت و طبقه اجتماعي و جزييات خلق و خوي شهيدان استفاده كرد.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين بر تقويت جنبه‌هاي محتوايي و تربيتي در كنگره‌ها و يادبودهاي شهيدان تاكيد كردند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون