• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3640 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۲ مهر

رييس سازمان بنادر و دريانوردي در پاسخ به «اعتماد»:

اتمام برنامه‌هاي توسعه دريا محور شايد 50 سال ديگر

گروه اقتصادي

در حالي كه عمر برنامه‌هاي سازمان بنادر و دريانوردي در بخش توسعه دريا محور به يك دهه مي‌رسد اما هنوز اين موضوع، نماد بيروني نيافته است.
اين موضوع وقتي مورد سوال خبرنگار «اعتماد» از محمد سعيدنژاد، رييس سازمان بنادر و دريانوردي قرار مي‌گيرد، او به فعاليت‌هاي مختلف سازمان تحت مديريت در بخش آموزشي دريا اشاره مي‌كند و تاكيد مي‌كند كه توانسته است در زمان مديريتش در اين سازمان، موضوع دريا را به كتاب‌هاي دبستان و رشته دريانوردي را به دانشگاه چابهار ببرد. سعيد ن‍‍ژاد مشكلات بخش توسعه دريا را فراوان عنوان مي‌كند و معتقد است كه در اين زمينه فعاليت‌هاي زيادي انجام شده است، با اين حال هنوز جاي كار زياد است. او مي‌گويد: «نمي‌توان براي اين موضوع برنامه‌اي با عنوان آخرين فرصت ارايه كرد، چرا كه تاكنون براي اين بخش كار زياد است و آنچه تاكنون انجام شده، به طور كامل اجرا نشده؛ لذا فرصت‌هاي زيادي باقي مانده كه بايد به فكر استفاده از آن باشيم. سعيدنژاد اصرار زيادي دارد كه بگويد، برنامه‌هاي كار در اين حوزه متوقف نشده است. او مي‌گويد: با وجود گذشت بيش از 10 سال از نخستين‌بار كه موضوع توسعه دريا محور مطرح شده، نمي‌توان براي توسعه دريا محور زمان مشخص كرد؛ شايد 10 سال ديگر و شايد 50 سال ديگر. او در عين حال تاكيد مي‌كند كه باز هم در اين مورد نمي‌توان برنامه‌اي زمان‌بندي شده را ارايه كرد.
رييس سازمان بنادر و دريانوردي اين سخنان را در حاشيه كنفرانس خبري دوازدهمين همايش بين‌المللي سواحل، بنادر و سازه‌هاي دريايي در پاسخ به «اعتماد» گفت. او در عين حال اضافه كرد: «فراخوان عمومي براي اداره يا بهره‌برداري از ترمينال دو بندرشهيد رجايي ظرف دو ماه آينده انجام مي‌شود.»
تعيين تكليف شهيد رجايي، 2 ماه ديگر
سعيد ن‍ژاد اين خبرهم مي‌دهد كه براي يكي از سه ترمينال در بندر شهيد رجايي پيشنهادي از يك پيمانكار دريافت شده است. او بدون اشاره به مشخصات پيمانكار گفت: «در ترمينال دو مطالعات و بررسي‌هاي لازم، انجام و روش كار هم مشخص شده است و ظرف دو ماه آينده فراخوان عمومي براي اداره يا بهره‌برداري از اين ترمينال منتشر مي‌شود؛ ترمينال سه بندر شهيد رجايي شرايط متفاوتي دارد و هم‌اكنون براي توسعه اين ترمينال، فراخوان داده‌ايم. بر اساس برنامه قرار است ساخت اسكله از طريق سرمايه سازمان بنادر و تجهيز و تكميل سازه از طريق بخش خصوصي صورت گيرد.»
وي در عين حال بر لزوم تخصصي‌ شدن فعاليت بنادر اشاره كرد و گفت: «در حال حاضر تمركز فعاليت بنادر ايران روي موضوعات خاصي است؛ به عنوان نمونه بندر امام خميني(ره) به عنوان هاب غلات شناخته مي‌شود و بين ۳۰ تا ۳۵ درصد عمليات دريايي از طريق اين بندر صورت مي‌گيرد. تمركز بخش كانتينري بنادر كشور هم در بندر شهيد رجايي است. تمركز فعاليت بنادر ايران بر‌اساس طرح جامع بنادر انجام شده است و بر طبق طرح جامع، تجهيزات و خدمات مورد نظر براي ترخيص و بارگيري كالاها با توجه به تمركز فعاليت بنادر صورت مي‌گيرد.» معاون وزير راه و شهرسازي در مورد وضعيت بندر شهيد رجايي هم گفت: «اين بندر در حال توسعه است و براساس برنامه قرار است در آينده به‌عنوان يك بندر محوري در كشور عمل كند. براساس طرح توسعه اين بندر، ترمينال دو ساخته شده و تجهيزات آن نيز پس از برجام خريداري شده و ترمينال سه هم در مرحله انتخاب سرمايه‌گذار قرار دارد.»
سعيدنژاد درباره تراكم جمعيتي در سواحل كشور گفت: «مسائل و مشكلات سواحل شمال و جنوب كشور با يكديگر متفاوت است؛ در مناطق شمالي با تراكم جمعيت و در مناطق جنوبي با كم‌تراكمي مواجه هستيم. در حال حاضر برنامه‌هايي براي توسعه سواحل جنوبي كشور در حال اجرا است. بنادر ايران در يك موقعيت ممتاز منطقه‌اي قرار دارند و خليج‌فارس، عمان و تنگه هرمز از يك اهميت جهاني برخوردار هستند و بيش از ۵۰ درصد نفت دنيا از اين منطقه عبور مي‌كند و سالانه بيش از ۴۰ هزار شناور بزرگ در منطقه خليج‌فارس جابه‌جا مي‌شوند.»
افزايش 5/24 درصدي عمليات
معاون وزير راه و شهرسازي با ارايه آماري از وضعيت صادرات و واردات كالا طي ۶ ماه اول سال ۹۵ عنوان كرد: «در نيمه ابتدايي سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/24 درصد افزايش عمليات در بنادر داشتيم. ضمن اينكه در همين مدت ميزان صادرات كالا در بنادر بيشتر از واردات بوده است. واردات كالاهاي نفتي غيرنقدي در اين مدت (۶ ماه گذشته) ۳۶ ميليون تن بوده است كه با حذف بخش نقدي، به حدود ۳۴ تا ۳۵ ميليون تن مي‌رسد. ضمن اينكه در بخش كانتينري هم حدود ۹درصد افزايش عمليات داشته‌ايم. جمع عملكرد بنادر ايران در ۶ ماهه اول سال ۱۵۱ ميليون تن كه اين رقم در سال گذشته ۱۰۱ ميليون تن بوده است.»
تفاهمنامه با گمرك در حال اجراست
رييس سازمان بنادر و دريانوردي از امضاي تفاهمنامه‌اي بين سازمان بنادر و دريانوردي با گمرك كه در اوايل شهريورماه امضا شده، خبرداد. براساس اعلام سعيدن‍ژاد هم‌اكنون اين تفاهمنامه در حال اجرا شدن است و بر اساس آن اطلاعات بين سازمان بنادر و گمرك صرفا از طريق شبكه الكترونيكي مبادله مي‌شود. به گفته او سالانه 40 هزار شناور بزرگ از خليج فارس عبور مي‌كند و ايران پل ارتباطي كشورهاي آسياي ميانه و تركيه با آب‌هاي آزاد خليج فارس و درياي عمان است، در واقع 400 ميليون نفر در پس‌كرانه بنادر ما از اين وضعيت استفاده مي‌كنند.
مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با بيان اينكه ايران در 40 كنوانسيون بين‌المللي عضو است، گفت: در مباحث دريانوردي، شناورها، تربيت نيروي انساني شاغل در دريا و... در قالب اين كنوانسيون وظايف خود را انجام مي‌دهيم. ايران جزو ليست سفيد سازمان جهاني دريانوردي از نظر ايمني دريا است.
فعاليت هندي‌ها در بندر شهيد بهشتي چابهار
سعيدنژاد درباره واگذاري بندر شهيد بهشتي چابهار به سرمايه‌گذار هندي هم گفت: قراردادهاي سرمايه‌گذاري بندر چابهار در ارديبهشت‌ماه امسال زماني كه نخست‌وزير هند در ايران بود، اطلاع‌رساني شد. بندر به هيچ عنوان واگذار نمي‌شود، ضمن آنكه نيروي كار، محلي خواهد بود.
بررسي مديريت سواحل، بنادر
در اين نشست همچنين محمد رضا الهيار دبير دوازدهمين همايش بين‌المللي سواحل، بنادر و سازه‌هاي دريايي با اشاره به برگزاري اين همايش گفت: مديريت سواحل و بنادر، مهندسي بندر و سازه‌هاي ساحلي، محيط زيست و دريايي و ايمني و مهندسي فراساحل وخطوط لوله از موضوعاتي است كه امسال در دوازدهمين همايش بين‌المللي سواحل، بنادر و سازه‌هاي دريايي بررسي مي‌شود.
به گفته وي ايجاد اتاق فكر جهت ارتقاي دانش‌ مهندسي سواحل و بنادر در استفاده از فناوري به روز در حوزه سواحل، بنادر و سازه‌هاي دريايي از اهداف برگزاري اين همايش است، به همين منظور از كميسيون فرهنگي دولت بابت برگزاري اين همايش مجوز گرفته شده تا در تاريخ‌هاي دهم تا دوازدهم آبان ماه اين همايش برگزار شود. وي اعضاي كميته علمي همايش را 46 نفر از متخصصان بين‌المللي اعلام كرد و گفت: در حاشيه اين همايش نمايشگاه جانبي برگزار مي‌شود. تاكنون 416 خلاصه مقاله توسط دبيرخانه همايش اخذ شده است ضمن آنكه 130 مقاله به صورت شفاهي ارايه مي‌شود و 30 كشور در همايش سواحل، بنادر و سازه‌هاي دريايي امسال حضور دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون